[cws_sc_dropcap]O[/cws_sc_dropcap]nlangs was ik een beetje door Twitter aan het bladeren en mijn oog viel op een viertal foto’s van vroeger. Vooral van de foto waarop vijf boeren recht in de lens van de fotograaf kijken was ik gecharmeerd. Door verder te klikken zag ik dat deze vanaf negatief waren gescand door de zanger/muzikant Tim Knol. Ik opperde dat ik de boeren foto wel heel graag een kleurtje zou willen geven. Daarna zag ik Tim fanatiek aan de slag gaan met het Artificial Intelligence programma van colourise.sg. Leuk voor een kleurindruk maar het resultaat is natuurlijk niet te vergelijken met het echte handwerk waarbij honderden kleurlagen aan te pas komen. Dus leek het me wel leuk om met jullie het echte inkleur proces te delen door met de foto die Tim mij stuurde aan de slag te gaan.

Boeren

Dit is het origineel zoals ik dat van Tim heb ontvangen, rechtstreeks van een negatief gescand en onbewerkt.

Retouche gereedschap

Goed materiaal om mee te werken is uiteraard belangrijk. Zo heb ik een Color Edge monitor en echt onmisbaar voor het inkleur werk is een tekentablet. Daarnaast moet je gewoon een muziekje opzetten om lekker door te werken.

Een oude foto is zelden stof en krasvrij. Dus het eerste wat ik doe voordat ik de foto ga inkleuren is de foto restaureren. Ontdoen van stofjes, krasjes en andere onregelmatigheden, Bij deze foto heb ik de highlights ook nog wat terug gedraaid.

Veel kleuren breng ik naar eigen inzicht aan, maar ik zoek ook referentie materiaal, Zoals voor de huid een paar portretjes van ‘Boer zoekt Vrouw’ kandidaten.

Voor de huidtinten en sommige andere onderdelen in de foto maak ik kleur paletten. Ik haal 5 of meerdere kleuren uit een referentiefoto. Deze kleuren vormen de basis voor een huidtint.

Boeren

De eerste boer is ingekleurd. De kleine details zoals de knopen, het metaal op zijn pijp en andere elementen hebben ieder een eigen kleur gekregen. De pet was nogal lastig, ik heb daarin drie kleuren verwerkt.

Alle vijf de boeren hebben een kleur gekregen. Het kan zijn dat ik gedurende het proces nog kleine wijzigingen doorvoer. Maar nu ga ik verder met de achtergrond.

Het voelt letterlijk als een muurtje metselen. Steen voor steen inkleuren met subtiele kleurverschillen. En als alle steentjes zijn ‘gelegd’ voeg ik nog metselspecie grijs toe.Even zitten piekeren hoe ik het mos op het dak goed kon weergeven. Dus zitten spelen met diverse blending opties. En ik heb ontdekt dat er een verfkleur bestaat die boerengroen heet.

De lucht, bomen en het huisje op de achtergrond is ingekleurd. Nu rest mij nog het lastigste deel, de grond.

De grond is gelukt! Pfff… Nu nog even aan de knoppen draaien zodat de overall kleuren en contrasten naar mijn zin zijn.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *