Via een veiling heb ik een fotoalbum verkregen uit de 19de eeuw. Het album is aan de buitenkant van bordeaux rood fluweel, maar de jaren hebben duidelijk wat slijtage achter gelaten. In het midden pronkt een tinnen embleem van een ridder met schild en een dorsvlegel. De dikke kartonnen bladen zijn voorzien van goud op snede en de foto’s kunnen in een passe-partout worden geschoven. Helaas zijn de passe-partouts op veel plekken gescheurd. Ik hoop dit te kunnen restaureren met speciale restauratie tape.

Zo een embleem midden op een album was blijkbaar gebruikelijk in die tijd. Het Rijksmuseum heeft een aantal van deze familiealbums in haar collectie met vergelijkbare buiten- en binnenkant.

In het album zitten per pagina vier passe-partouts waar je de toen super populaire Carte de Visite in kan schuiven. Zelf fotograferen deed men in die tijd bijna niet, dat werd overgelaten aan de professionele fotograaf. In plaats van een geschilderd portret kon men nu zeer eenvoudig een foto laten maken.

Album met passe-partouts

De carte de visite was een soort kleine foto die in 1854 in Parijs werd gepatenteerd door fotograaf André Adolphe Eugène Disdéri. Elke foto had het formaat van een visitekaartje, en dergelijke fotokaarten werden in de jaren 1860 vaak uitgewisseld onder vrienden en kennissen. Albums voor het verzamelen en uitstallen van kaarten werden een vast onderdeel in Victoriaanse salons. De immense populariteit van deze kaartfoto’s leidde tot het verzamelen van foto’s van vooraanstaande personen.

Carte de Visite

De carte de visite was meestal gemaakt van een albuminedruk, een dun fotopapier die op een dikkere papieren kaart was geplakt. De grootte van een carte de visite is 5,4×8,9 cm gemonteerd op een kaart van 6,4×10 cm. In 1854 had Disdéri ook een methode gepatenteerd om acht afzonderlijke negatieven op één plaat te zetten, wat de productiekosten verlaagde. De carte de visite werd pas in 1859 op grote schaal gebruikt, toen Disdéri de foto’s van keizer Napoleon III in dit formaat publiceerde. Dit maakte het formaat van de ene op de andere dag een succes. De nieuwe uitvinding was zo populair dat het gebruik ervan bekend werd als “cardomania” en zich snel verspreidde door heel Europa en vervolgens naar Amerika en de rest van de wereld.

Kabinetfoto

Aan het begin van de jaren 1870 werden cartes de visite aangevuld met “kabinetfoto’s”, die meestal ook albumine-afdrukken waren, maar groter, gemonteerd op kartonnen ruggen van 11 x 17 cm Kabinetfoto’s bleven populair tot in het begin van de 20e eeuw, tot Kodak de Brownie-camera introduceerde en de amateurfotografie populair werd.

Het album wat ik heb is van één familie en daardoor extra bijzonder. Over het algemeen zwerven er losse kaartjes binnen de handel waarvan men de oorsprong niet kent. Ik kan me zo voorstellen dat het een bijzonder familiebezit was en bij gelegenheden werd uitgestald in de salon.

Ik ga de foto’s allemaal reproduceren, restaureren en sommige wellicht inkleuren. Extra leuk is dat er achterop sommige foto’s namen en data zijn geschreven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *